سلامت پوست و مو

09048475693677603688

مطمئنا شما هم به سلامت ، طراوت و شادابی موهای خود علاقمندید. معمولا این علاقمندی در اكثر افراد بویژه خانم ها وجود دارد اما بهرهمندی از موهای سالم و زیبا به چیزی بیش از علاقه نیازمند است و در واقع مستلزم توجه كافی و مراقبت شایسته از آن است.

یكی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت پوست و مو راههای طبیعی هستند كه در آنها استفاده از مواد شیمیایی به حداقل رسیده و به این ترتیب از اثرات جانبی آنها نیز اجتناب می شود. توصیه های زیر به شما كمك می كند بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرف هزینه زیاد به سلامت موهای خود كمك كنید:

- تخم مرغ: تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و آهن است که رشد موها را تقویت می‌کند و به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی سولفور موها را نرم و صاف نگه می‌دارد. به گفته متخصص پوست و مو خوردن تخم مرغ به هر شکلی که طبخ شده باشد برای سلامت موها مفید است.

- موز: این میوه به پوست حالت انعطاف پذیری و ارتجاحی می‌دهد. پوست با بالا رفتن سن انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و پتاسیم موجود در موز می‌تواند این خاصیت را که به نرمی و شادابی پوست کمک می کند، افزایش دهد.

- کلم قرمز: کلم قرمز غنی از ید و سولفور است و به همین خاطر از بدن سم زدایی می‌کند که بلافاصله روی پوست و مو تاثیر می‌گذارد و موجب شفافیت و درخشش پوست می‌شود. هم چنین برای درمان آکنه نیز بسیار مفید است.

-عدس: حبوبات و بنشن منابع مغذی بسیار مفیدی برای موها هستند. عدس، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی حاوی ترکیبات مفیدی برای مراقبت از موها هستند. پروتئین‌های فراوان در این گروه مواد غذایی به همراه عناصر حیاتی مثل آهن، روی و بیوتین زیاد به تقویت موها کمک می‌کند.

- چغندر: این سبزی حاوی یک ماده زیست فعال موسوم به «بتائین» است که به تجزیه چربی کمک می‌کند. آب چغندر نیز برای هضم غذا بسیار مفید است.

- اسفناج: سبزی‌ها و میوه‌های سبز رنگ مثل اسفناج منبع غنی از آهن هستند. آهن هم چنین غنی از کاروتنوئیدها، لوتئین و زئاگزانتین است که همگی موجب شفافیت و درخشش چشم‌ها می شود چون می‌توانند چشم را از عفونت‌ها پاک کنند.

- مرکبات: این میوه‌ها نیز به دلیل این که سرشار از ویتامین c هستند به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند و در نهایت رشد موها را تقویت می‌نمایند.

 بهداشت پوست

- از خستگی زیاد، كم خوابی ، استرس و عصبانیت بپرهیزیم.

- از اخم كردن ، انداختن چین و چروك و كشیدن پوست صورت خودداری كنیم.

- هنگام حرف زدن و فكر كردن به عضلات صورت فشار نیاوریم.

- اگر هنگام نگرانی ، هیجان ، تفكر و … عضلات چهره را به شكل خاصی تغییر داده‏ایم ، به محض آن كه متوجه شدیم ، وضع عادی به صورت خود بدهیم.

- آشامیدن 8-5 لیوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده ، سموم را از بدن دفع می‏كند.

- از مواد غذایی سرشار از ویتامین ، غذاهای كم چرب و تازه، میوه ، سبزی و لبنیات استفاده كنیم.

- افزایش و كاهش متناوب وزن ، اثر نامطلوبی بر پوست خواهد داشت، بنابراین مراقب وزن خود باشیم.

- از لوازم آرایشی  بدلیل اختلال در فعالیتهای طبیعی پوست كمتر استفاده كنیم.

- اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، موثرترین عامل در ایجاد پیری و لك‏های پوستی است.

- هرگز بدون استفاده از كرم‏های ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود و با ( SPF ضریب محافظت در برابر آفتاب ) بالای 15 در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیریم، زیرا باعث ایجاد مشكلات پوستی از جمله خشكی پوست ، سوختگی و سرطان پوست می‏شود.

- هر نوع ضدآفتاب با هر ( SPF ضریب محافظت در برابر آفتاب )  ، بیشتر از سه ساعت روی پوست موثر نیست و باید بعد از 3 ساعت مجدداً استفاده كنیم

- بیشترین مقدار اشعه خورشید در فاصله زمانی 10 صبح تا 3 بعدازظهر به زمین می‏رسد. بهتر است در این فاصله زمانی از قرار گرفتن مستقیم در برابر اشعه آفتاب خودداری كنیم.

- برای حفاظت كامل پوست در برابر تشعشات مضر نور خورشید، علاوه بر مصرف كرم های ضد آفتاب از پوشش‏هایی مانند كلاه ، لباسهای آستین دار و دستكش استفاده كنیم.

- در صورت داشتن پوستی چرب، هرگز بدون مشورت با پزشك یا متخصص پوست از هر صابونی برای شستن صورت خود استفاده نكنیم زیرا صابون‏های كه مواد قلیایی بالایی دارند می‏توانند سبب آسیب شدید پوستی شوند.

- گرد و غبار و دودی كه در پایان روز روی پوست می‏نشیند هر شب با كمك مواد پاك كننده كاملاً تمیز كنیم و سپس  كرم مرطوب كننده مصرف نماییم.

- در صورت بروز هرگونه تغییر در شكل و قوام پوست و خال‏های پوستی ، بلافاصله به متخصص پوست مراجعه كنیم.

- بعد از سن 30 سالگی، برای جلوگیری از پیدایش تغییرات سنی غیرقابل برگشت، حتماً از كرم‏های مناسب و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده كنیم.

- فقط از محصولات آرایشی _ بهداشتی شناخته شده و معتبر استفاده كنیم

- در صورت حساسیت وخارش پوست بدنبال مصرف محصولات آرایشی _ بهداشتی ، مصرف آن را متوقف نماییم و از محصول ملایم‏تری ( با توصیه پزشك) استفاه كنیم.

- هرگز بدون شستن آرایش صورت به رختخواب نرویم، زیرا خوابیدن با صورت آرایش كرده، علاوه بر فشار بر پوست و پیری زودرس سبب پف آلود نمودن پوست صورت در صبح روز بعد نیز می‏شود.

- بعد از تعریق و انجام فعالیت‏های ورزشی حتماً استحمام كنیم، تا چربی، مواد سمی و دفعی ناشی از تعریق پوست شسته شوند و سپس از یك مرطوب كننده مناسب برای بازگرداندن رطوبت به پوست استفاده كنیم .

- در صورت داشتن پوست خشك ، بهتر است از كرم‏های چرب كننده نیز استفاده نمایید.

- برای انجام اعمال جراحی و زیبایی، به پزشك متخصص پوست و مو مراجعه كنیم و از مراجعه به افراد غیر متخصص بپرهیزیم.

تغذیه مفید برای پوست و مو

برخی افراد فکر می کنند نوع غذایی که می خورند می تواند وضع موهای شان را تغییر دهد. آنها باور دارند مصرف غذاهای چرب به مقدار زیاد موجب می شود موهای چربی داشته باشند و برعکس، اگر چند وقت از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنند، چربی موهای شان کاهش می یابد. نقش تغذیه در ایجاد یا کنترل ریزش مو مشخص شده و به همین دلیل توصیه می شود افراد از مواد غذایی مناسب مانند میوه، سبزی و پروتئین به مقدار کافی مصرف کنند تا دچار ریزش مو نشوند. با این حال، نوع تغذیه و مواد غذایی مصرفی که کم چرب یا پرچرب باشد هیچ تاثیری در میزان چربی مو نخواهد داشت. چربی مو متأثر از غدد چربی زیر پوست است که هیچ ارتباطی با نوع تغذیه فرد ندارد. بنابراین تغییر نوع رژیم غذایی هم نمی تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و تغییری در نوع پوست و موها ایجاد نخواهد کرد.

ممکن است خیلی هم فکر کنند اگر تغذیه صحیح برای جلوگیری از ریزش مو موثر است، پس می تواند درباره درمان یا کنترل مشکلات دیگر پوست و مو مانند خارش یا شوره سر نیز اثرگذار باشد. در صورتی که این موارد هیچ ارتباطی با تغذیه و نوع رژیم غذایی فرد ندارد.

یکی از علل شکنندگی موها، کمبود آهن، کمبود روی و بیوتین است که در صورت تشخیص علت، پزشک می تواند با مصرف صحیح مواد غذایی و درمان این کمبودها ، مشکل را برطرف کند.

کیفیت مو تغییر می کند، اما در طولانی مدت تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد مناسب و مورد نیاز برای داشتن پوست و موهایی سالم و شاداب می تواند به کاهش ریزش موها کمک کند و شکنندگی آنها را بهبود بخشد، اما مسلما نباید انتظار داشته باشیم با گذشت یک روز یا یک هفته همه این مشکلات حل شود.

بی شک تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهای مناسب، در طولانی مدت می تواند موجب بهبود جنس موها شود و کیفیت آن را افزایش دهد، ولی در میزان چربی یا خشکی مو و شوره سر تاثیری ندارد.

دفعات شست وشوی موی سر براساس میزان چرب یا خشک بودن موها می تواند تغییر یابد و این که مردم فکر کنند با شست وشوی کمتر موها، ریزش مو هم کمتر می شود، باوری اشتباه است. به گفته وی، صابون یا شامپوی مناسب برای شست وشوی سر نیز باید براساس نوع موهای فرد و با توجه به میزان چرب یا خشک بودن آن انتخاب شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>