خرخر شبانه

خروپف می‌تواند، شما را هنگام صبح خسته و عبوس کند. این ۵ قدم را بردارید تا همیشه با نشاط از خواب برخیزید.
خروپف موضوع خیلی از جک‌هاست اما موضوع خنده‌داری برای میلیون‌ها کسی که خروپف می‌کنند و کسانی که این افراد را دوست دارند نیست.

طبق مطالعات آکادمی اتئلارینگولژی و علم شناسی گوش و حنجره آمریکا، حداقل ۴۵ درصد از افراد بزرگسال گهگاه و ۲۵ درصد به طور مدام و از روی عادت خروپف می‌کنند. مشکل خروپف کردن بیشتر در مردان و افراد چاق به چشم می‌خورد و خروپف معمولاً با افزایش سن بیشتر می‌شود.

دکتر مارک ماهوالد مدیر مرکز اختلال‌های منطقه‌ای خواب مینسوتا و مدیر سابق آکادمی آمریکا برای درمان خواب می‌گوید: «خروپف به نحو باورنکردنی‌ای رایج است و مردم در مورد آن شوخی می‌کنند. با این حال، خروپف می‌تواند مشکلات اساسی‌ای را در خانواده‌ها ایجاد کند. بسیاری از زوج‌ها به علت خروپف نمی‌توانند در یک اتاق با هم بخوابند».

ماهوالد می‌گوید: «افراد باید مراقب قرص‌ها و اسپری‌هایی که در بازار برای متوقف کردن خروپف وجود دارد باشند». او می‌گوید: «انواع اسپری‌ها و قرص‌ها وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند خروپف را بهتر کنند اما من تا به حال هیچ اعتباری از لحاظ مطالعات علمی برای تأیید این ادعاها ندیده‌ام».
خوشبختانه، تغییراتی در سبک‌های زندگی و درمان‌های طبیعی وجود دارد که می‌تواند به بهبود خروپف کمک کند.

خطرات خروپف خانم باردار

طبق تحقیقات مادران بارداری که سه روز یا بیشتر از آن در طول هفته در خواب خروپف می کنند، احتمال زیاد دارد تا نوزادانی کوچک تر و کم وزن تر به دنیا بیاورند. شانس زایمان طبیعی در این دسته از خانم های باردار پایین است.

این اطلاعات که پس از تحقیق روی بیش از 1600 خانم باردار بدست آمده است نشان می دهد این مورد درباره خانم های بارداری که قبل از بارداری و یا در طول این دوران خروپف می کنند، صادق تر است.

تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد خر خر کردن در طول بارداری می تواند منجر به ایجاد مشکلات متعدد مربوط به سلامت مادر مثل فشار خون بالا و پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) شود.

فشار خون بالا و پره اکلامپسی از آنجایی که خطر زایمان زودرس را افزایش می دهند، با کوچک و کم وزن بودن نوزاد در ارتباط هستند.

پژوهشگران از دانشگاه میشیگان با انجام یک مطالعه بر روی بیش از 1700 زن باردار دریافتند که شروع اولیه خروپف در دوران بارداری به شدت با بروز فشارخون بالا و پره اکلامپسی در این دوران مرتبط است.

نتایج حاصل از این تحقیق می‌افزاید حدود 25 درصد از زنانی که خروپف می‌کنند اغلب در دوران بارداری به آن دچار شده‌اند که این پدیده خطر ابتلا به فشارخون بالا را در آنها در مقایسه با زنانی که خروپف نمی کنند، افزایش می‌دهد.

محققان افزودند فشار خون بالا در دوران بارداری و بروز پره‌اکلامپسی می‌تواند باعث کاهش رشد نوزادان شده و احتمال تولد کودک نارس را افزایش دهد و سلامت قلبی عروقی مادر و کودک را تهدید کند.

نتایج دیگر این مطالعه افزود: تا 19 درصد از اختلالات فشارخون بالا در بارداری می‌تواند با درمان اختلالات تنفسی در خواب کاهش یابد و زنان باردار می‌توانند با بهره‌گیری از دستگاه فشار مثبت راه هوایی (CPAP) در خواب که با فشار هوای خفیف راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارد، میزان خروپف و نهایتا فشارخون بالای خود را کاهش دهند.

به گفته محققان، اختلال فشار خون بالا یکی از علل عمده جهانی مرگ و میر نوزادان و مادران است که سالانه هزینه بالایی برای درمان دارد که تشخیص پره‌اکلامپسی بر فشارخون بالا و وجود پروتئین در ادرار بعد از هفته بیستم حاملگی است.

خروپف مداوم و مکرر یک اختلال تنفسی در خواب است که به صورت خروپف کردن در 3 تا 4 شب در هفته است.

snore-haftegy.ir_

از شر خروپف خلاص شوید

حدود یک سوم انسانهایی که بین 55 تا 84 سال سن دارند خروپف می کنند. بر خلاف آنچه اکثر مردم تصور می کنند خروپف کردن یک مشکل در بدن شماست و می تواند در برخی موار نشان دهنده مشکلات جسمی باشد. اما در مواردی هم خروپف کردن پدیده ای است که شما می توانید آن را با رعایت برخی نکات بهبود بخشید:

1- به پهلو بخوابید. معمولا زمانی که شما به پهلو نخوابیده اید خروپف ها سر و کله‌شان پیدا می شود.

2-وزن کم کنید. در برخی موارد وقتی که شما دچار اضافه وزن هستید و گردنتان از حد معمول کمی بیشتر چربی به خود می گیرد به راه تنفستان فشار می آید و در نتیجه خروپف می کنید .

3- قرصهای آرامبخش هم در این مورد نقش آفرینی می کنند. معمولا با خوردن این قرصها ماهیچه های گردن و تنفسی حالت شل‌تری به خود می گیرند و تنفس را مختل می کنند.

4- اگر آلرژی دارید آن را درمان کنید. زمانی که شما از بینی نمی توانید نفس بکشید مجبورید که برای تنفس از دهانتان استفاده کنید و این موضوع شما را به خروپف کردن می اندازد. معمولا خوردن آنتی هیستامین‌ها برای درمان گرفتگی بینی و حساسیت‌ها پیشنهاد می‌شوند.

5- سیگار نکشید. سیگار کشیدن به مجرای تنفسی شما آسیب می رساند.

6- برای خوابتان برنامه ریزی داشته باشید. در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و ساعات معینی برخیزید.

7- اگر باردار هستید و خروپف می کنید حتما به دکتر مراجعه کنید. زنانی که هنگام بارداری خروپف می کنند فرزندان خود را در خطر کمبود اکسیژن قرار می دهند. اگر شما این نشانه ها را دارید حتما با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید.

8- زیر سر خود را بلند بگذارید. اگر هنگام خواب بالش بلند استفاده کنید امکان خروپف کردنتان کمتر است زیرا تنفس شما راحت‌تر صورت می گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>